fredag 15 april 2011

Fältstudie kundpsykologi

Idag ska jag ge mig ut till butiker för att mystery shoppa. Jag ska främst fokusera på säljtekniken och analysera säljarnas förmåga att driva mig till köp,samt hur mina och kundernas sinnen stimuleras. Jag ska titta på och analysera hur de tar sig genom säljhjulet som består av kontakt/tillitsfasen, behovsanalysen, om de kan identifiera problem och visa på möjligheter, produktinförsäljningen, jag ska även se hur duktiga de är på att behandla mina invändningar och om de genomför någon merförsäljning. hur de sköter argumentationen och styr mot avslutet.

Jag ska redogöra för säljarens förmåga att beskriva kundfördelar samt hans/hennes sätt att presentera priset.
Beskriv varje besök samt redogör för dina egna slutsatser av säljsituationen samt atmosfären i butiken.

Jag tycker att detta ska bli en väldigt intressant studie, eftersom att jag själv är säljare i botten ska det bli extra inressant att se hur andra verkligen sköter sina säljsamtal och om de kan sin kundpsykologi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar