måndag 10 januari 2011

Butiksekonomi

Idag påbörjade jag en kort men intensiv ekonomikurs. Eftersom att min utbildning är riktad mot fysisk och digital butik så är även kursen inriktad på detta. Så det här är vad jag kommer att lära mig under några veckor, och jag ser fram emot att öka min förståelse och utvecklas med mina nya kunskaper.

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

Upprätta och tolka en budget
Redogöra för de parametrar som påverkar försäljningsresultatet inom detaljhandeln
Analysera, värdera samt fatta ansvarsfulla beslut ur ett hållbarhetsperspektiv
Självkostnadsberäkning inför prissättning
Förstå pålägg och marginaler
Förstå resultat - och likviditetsbudgetar
Beräkna och använda ekonomiska styrmedel i form av - för en butik - relevanta nyckeltal
Grundläggande finansiering och kapitalbehovsberäkningar
Förstå lagerekonomi
Använda Exel för ekonomiska beräkningar
Förstå entreprenörens ekonomiska villkor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar