söndag 7 augusti 2011

Ernst Kirchsteiger

Jag tillsammans med säkert många andra har småförälskat mig i Ernst. Jag älskar att titta på hans program som sänds på torsdagar kl 20.00 i TV4. Han har en sån mysig inställning till livet och saker runt omkring sig, utstrålar en fantastiskt personlighet och är väldigt duktig på så mycket.

Tänkte visa er några vackra textilmönster som Ernst har formgivit och hans egna tankar bakom sina mönster.


Ringblomman är försigkommen. De stora fröna är lätta att så, de växer snällt och frösår sig gärna. Blommorna förgyller smörgåsen eller salladen. Och jag tycker den är lika vacker i alla stadier - från knopp till utslagen och överblommad. Snigeln finns med där för att påminna om det lugna stilla livet.

Kan man annat än fascineras av humlens livskraft? Ett par decimeter på ett dygn kan den växa, denna trädgårdens kämpe. För ett hundratal år sedan ingick humle i det tionde som skulle levereras till kyrkan för ölbryggning. Dess milt rogivande egenskaper i tekoppen ska inte heller underskattas. Den lilla snigeln symboliserar det lugna livet. En påminnelse om att vi behöver stanna upp ibland och bara vara.

Längtans trädgård påminner mig om barndomens spännande tapetmönster som tog mig på upptäcktsfärd. Där fanns så mycket att upptäcka och jag drömde mig in i en annan värld. Längtans trädgård är i mitt tycke både modern och traditionell. Som en variant av kurbits med mängder av blommor och blader hämtade ur min fantasi - och där bor den lilla paradisfågeln.

4 kommentarer:

  1. Hej Minna!
    Charlotta heter jag och har bloggen http://www.dekoranista.se.
    Jag ska imorgon börja läsa till visual merchandiser på Medborgarskolan i Stockholm.Spännande!

    Undrar lite vad du tyckte om din utbildning? :)
    Tack för en bra blogg. Vilken skola är det?

    Hoppas vi hörs! Välkommen att kika in bloggen, kommentera gärna. Vänlig hälsning Charlotta

    SvaraRadera
  2. Visst är han Malin, helt fantastisk...

    SvaraRadera
  3. Spännande Charlotta, hoppas att du kommer att trivas med utbildningen. Jag läser på en skola som heter Aspero Kompetens i Malmö och har ett år kvar av min tvååriga utbildning. Jag trivs jättebra och känner att jag hittat helt rätt. Relevanta kurser som stimulerar och förbereder en för arbetslivet, och dessutom tre långa praktikperioder där vi får vara ute på olika företag och utföra uppgifter som är utformade efter kurser vi läst. Jag ska absolut kika in på din blogg... Om det är något speciellt du vill veta angående utbildningen är du mer än välkommen att maila mig
    Mvh Minna

    SvaraRadera