torsdag 24 november 2011

Att göra en adventljusstake

Idag när vi var och handlade gick vi förbi jultorget och plötsligt utbrast båda, på söndag är det ju första advent. Känns som att tiden flyger iväg. Jag tillhör den kategorin människor som älskar julen. Stämmningen, alla dofter, smaker, ljus, känslor och på något vis känns det som att folk är extra snälla mot varandra den här tiden på året. Detta året har gått så himla fort och nu känner jag att jag måste varva ner lite och spendera extra mycket tid med alla jag älskar.

För ca: två år sedan började jag se en liten "adventljusstakestrend" nämligen siffrorna man satte på ljusen, och istället för de vanliga stearinljusen började man även använda sig av blockljus. Detta året har det verkligen slagit igenom och de flesta inredningsbutiker har dessa siffror och på många ställen är de ganska billiga och det finns flera olika varianter. Vissa knyter man och vissa sticker man fast.
För att undvika att ta sönder ljusen när ni sticker i siffrorna är mitt lilla tips att bränna nålen/piggen innan. Ett enkelt och kanske ganska självklart tips för många. Jag säger det ändå för att jag är väldigt säker på att det är minst lika många som inte tänker på det.



Jag har inte köpt siffrorna detta året heller men jag gjorde en liten egen variant. Köpte små röda trähjärtan och skrev siffrorna istället, funkar lika bra. Det roliga är att jag gillar inte ens rött, hade hellre användt mig av rena trähjärtan, men det fanns inte så vi får se hur länge jag står ut. Har även användt juterep som jag virade runt nederkanten på ljusen som en liten extra detalj. För att sedan fästa hjärtana tryckte jag bara genom en stoppnål. Hade tyvärr inga svarta så det fick bli vita, jag hade kunnat fixa detta med lite mörkt nagellack, men hade inget sådant heller. Så detta fixar jag i efterhand, men ni förstår själva tanken.
Sen hittar man ett fint fat och myser till det hela med lite mossa. Nu är jag redo för första advent.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar